0212-616 91 87

Denizcilik ve Lojistik Terimleri

Denizcilik ve Lojistik Terimleri

Denizcilik ve Lojistik Terimleri

DENİZYOLU TAŞIMACILIĞI TERİMLERİ

GENEL TERİMLER

Armatör : Gemi sahibi, taşıyıcı

Acente : Herhangi bir limanda armatör adına faaliyet gösteren, onun temsilciliğini yapan kuruluş.

NVOCC : “Non Vessel Operating Common Carrier” gemi sahibi olmadan taşımacılık yapan firma.

Co-Loader: Diğer forwarderların yüklerini kendi yükü ile konsolide ederek taşımacılık yapan firma.

Forwarder : Karayolu, havayolu, denizyolu, demiryolu taşımacılığını, gümrükleme ve sigorta hizmetlerinin operasyonunu gerçekleştiren, aktif bir acente ağına sahip olan organizatör firma.

Ocean Bill of Lading (B/L) : Denizyolu konşimentosu

A. Master B/L (ana konşimento)

B. House B/L (ara konşimento)

Charter Taşıma : Geminin tamamen ya da kısmen (part kargo) kiralanarak yapılan taşımadır.

Charter Party : Taşımacı ile armatör arasında yapılan sözleşmeye verilen isimdir

Bulk Yükleme : Konvansiyonel yük taşımacılığında dökme yükleme.

Broker : Armatörle yükleyici arasında aracılık yapan, komisyoncu. Yük sahibi ile taşıyıcı arasında c/p hazırlar, navlunu broker alır, komisyonunu keser taşıyıcıya kalanı gönderir. Yük sahibiyle taşıyan arasındaki ihtilafları giderir. Brokerlar yük bağlama, gemi bulma, gemi alış satış, işleri yaparlar. Brokerlar 2 ye ayrılır 1. Gemiye yük bulanlar, 2. Yüke gemi bulanlardır. Broker komisyonları genelde 1,25 dir. 3,75 denirse 2,5 adres komisyonu 1,25 de broker komisyonudur.

Adres Komisyonu : Yük sahibi sanki yük buluyormuş gibi komisyon alır.

Ro-ro Taşımacılığı : Araç, treyler veya konteyner taşıyan gemilerle yapılan taşımacılık

Major Routes: Ana yük hatları.

Liner Acenta : Düzenli hat acentesi ( yük ve sefer işlemleri dahil tüm işlemleri yapar)

Tramp Acenta : Tek seferlik olarak, geminin limana giriş çıkış işlerini organize eder.

Protecting Acente : Armatör adına gemi menfaatlerini korur. Yanaşma kalkma yük v.s. İşlemleri yapmaz.

Forwarder Agent : Yükün nakliye işlerini ayarlayıp takip eder

Running Coast : Gemiyi günlük çalıştırma maliyeti. (kara personel masrafı + senelik tamirat + sigorta + ve vergileri de kapsar)

Operation Cost : crew + store + lubricants + repairs + maintenance + administration

Sefer Maliyeti : yakıt + yağ + su + liman masrafları + yükleme boşaltma masraflarını kapsar.

Voyage Cost : bunker + bunker price + port charges + canal dues + tugs etc.

Kapital Masrafları : Kredi faizleri ve amortismanı kapsar

Amortisman : Geminin yıpranmasına istinaden yıllık düşüm. Gemiyi 10.000.000 $ a almış isek 10 senede amorti etmesi için yıllık kazançtan her sene 1.000.000 $ düşülür. Masraftan sayılır vergiden düşülür.


YÜKLEME BOŞALTMA TERİMLERİ

Free In (FI) : Limandaki yükleme masrafı

Free Out (FO): Limandaki boşaltma masrafı

Liner In (LI) : Yükleme masrafının armatöre ait olması

Liner Out (LO): Boşaltma masrafının armatöre ait olması

Stuffing : İstifleme, yükü konteynere yerleştirme

Unstuffing : Konteynerin içini boşaltma

Stevedoring : Gemiyi yükleme ve boşaltma hizmeti

Sous polan : Mal gümrük antreposuna inmez mal yoldayken alıcı gümrüğünü ödeyip yükü direk gemiden teslim alır.

Kabala : İşçinin 1 yevmiye zamanında çalışması yerine mesela ; 1 yevmiyede 300 ton yükleyip işi tamamlaması şeklinde anlaşma yapılması.


LİMAN TERİMLERİ

Storage : Limanda depolama / ardiye

Demuraj : Geminin kendisine tanınan yükleme ve boşaltma süresini aşması yada konteyner içinde bekleyen yükün tanınan süreden önce gümrükten çekilip boşaltılmaması.

Free Time : Serbest süre, yükün demuraja girmeden bekleyebileceği süre. Süre aşımında demuraj uygulanır.

THC (Terminal Handling Fee) : Limandaki elleçleme ücreti

Geçici Kabul : Türkiye’deki gümrük mevzuatı gereği konteynerler gümrüğe tabi mal statüsündedirler. Bu nedenle bir konteynerin limandaki gümrüklü sahadan çıkarılması veya tekrar limana getirilmesi halinde ortaya çıkan gümrükleme masrafıdır.


NAVLUNLA İLGİLİ TERİMLER

Navlun: Ya ağırlık üzerinden ya da hacim üzerinden taşınır. Time charter’da gün başına, voy. Charter’da ton başına, tankerlerde world scale üzerinden navlun konuşulmaktadır. World scale 80: o yükün dünya skalasındaki değerinin %80 i anlamına gelir. Toplam navlundur ya da lumpsum (kabala) veya per w/n dir.

Ad Valorem: Yükün değerine göre navlun. (Yükleyici yükün gerçek değerini beyan etmezse oluşacak hasardan beyanına göre zararını alır )

Back Freight : Dönüş navlunu yükün alıcısı tarafından kabul edilmediğinde yükleme limanına geri getirilmesinde talep edilen navlun.

PrePaid Freight : Peşin ödeme CIF (Navlunun ödendiği öğrenilmeden konşimento teslim edilmemelidir.)

Dead Freight : Ölü navlun 25000 tonluk gemiyle 25000 tona anlaşıldığı halde 20000 ton yüklerse eksik kalan 5000 ton yük için ölü navlun talep edilir.

W/M : Weight of Measurement

CAF (Currency Adjustment Factor) : Amerikan dolarındaki dalgalanmaları navluna dahil edilmesi

Congestion Surcharge : Liman yoğunluğundan dolayı navlunun üzerine uygulanan ekstra charge.

BAF (Bunker Adjustment Factor): Deniz aşırı taşımalarda fuel oil fiyatlarındaki dalgalanmaların belli oranda navluna dahil edilmesi

Primaj : Genellikle Türkiye’den ihracat navlunlarında kullanılan armatörün riskini azaltmak için koyduğu ek ücret

War Risk Surcharge (WRS) : Savaş riski olan limanlara yapılan seferlerde navluna ilave olarak alınan ek ücret

High Cube Surcharge : High cube konteyner için alınan ilave ücret

IMCO Charge : Tehlikeli madde taşımalarında armatörün talep ettiği ek ücret


KONŞİMENTO TÜRLERİ

Received B/L : Depoda biriktirilecek küçük parsel yükler için alındı olarak verilir.

Shipped B/L : Gemiye yüklenen mala verilir.

Trough B/L : Kombine taşımalarda (kara+deniz+tren) bağlantılı taşımalarda kullanılır.

Order B/L : (Emire/Hamiline) konşimentoyu getiren yükü alır.

Direct B/L : Nam’a B/L de alıcı adı yazılıdır yalnız yükü o alır. - Alıcı konşimentonun yalnız ön yüzünü imzalar. - İmzaladığımız B/L de kaç adet orijinal ve kopya olduğu yazar. Buna dikkat edilerek imzalanmalıdır. - Yükün tamamı teslim alınmadan B/L imzalanmamalıdır. Yükün tamamının teslim alındığı tarih olmasına dikkat edilmelidir. - Mate Receipt ile B/L bilgilerinin uygunluğunun kontrol edilmesi önemlidir. - Mate Receipt deki eksik/hasarlı yük vb. remarkların B/L’e yazılması gerekmektedir. - Mate Receipt deki remarklar B/L de olmazsa ve yük eksik çıkar ise Mate Receipt’i külübe gösterme. - Konşimentoyu alıp yükü teslim ettikten sonra tahliye işi bitince konşimentonun üstüne accomplished yazılır ve mühürlenip imzalanır, konşimentonun hükmü böylece kalmaz.

HIZLI TEKLİF AL